donderdag 26 maart 2015

TPAKC ontleed



De volgende blog alweer… Het is bij iedereen druk in onze DOT om verschillende redenen. Maar allereerst is er de tentamenweek met het tentamen voor de minor Leren en ICT. Spannend! Ook heb ik het gevoel dat we een strakke planning moeten maken. 25 april komt snel dichtbij en op de een of andere manier, heb ik het gevoel dat we blijven steken.
De afspraak is dan ook dat ik een planning ga maken (deze week) en dat we langzaam richting het eindproduct gaan werken. Deze week staan nog de onderzoeken van Flipping the classroom op het programma (Nine en Mandy) en Marilou is bezig met een enquête. Ook zijn er plannen richting de lessenserie. Stiekem mis ik toch het rechtstreekse contact: even een avond samen bikkelen.
Wat betreft TPACK:
TK: we leren nieuwe dingen over ICT, we hebben veel nieuwe tools gezien en we zijn in staat om deze te gebruiken.
PK: We kunnen, met onze ervaring, verschillende didactische werkvormen gebruiken.
CK: We kunnen wetenschappelijk denken (over taal en Levo)
PCK: We weten de moeilijkheden bij het vak Nederlands (tekstbegrip) en we kunnen geschikte werkvormen kiezen om tekstbegrip beter aan te leren.
De TCK: we hebben de kennis in huis om ICT-toepassingen te gebruiken om de leerlingen te ondersteunen (bij Nederlands en LEVO)
TPCK: We gaan lessen maken, waarbij de vakinhoud, de didactiek en natuurlijk ICT goed samengaan.
Ook denk ik dat we in onze planning naar de taxonomie van Bloom moeten gaan kijken. Kortom: er is nog werk aan de winkel!

2 opmerkingen:

  1. Beste DOT,

    Dank voor jullie digitale 'inkijk' in processen en product. Tussen de regels door lees ik er sterk behoefte is aan en de noodzaak gevoeld wordt van voldoende communicatie. Jullie hebben daar een belangrijk punt, iets wat we zelf als docenten ook in de visie van Windesheim op onderwijs terug zien: fysieke contactmomenten in het leren zijn heel erg belangrijk.

    Een suggestie, misschien kunnen jullie Skype combineren met de web2.0 tool Screenleap.com. Hiermee kan iemand middels een linkje versturen, zijn/haar scherm met anderen delen. Zo kun je op een bepaald moment even meekijken met wat een ander schrijft. Ook Titanpad biedt de mogelijkheid om (met kleurtjes desgewenst) ieders bijdragen op een document bijvoorbeeld te zien. Maar Screenleap gebruik ik zelf ook graag om te laten zien waar ik bij zoekopdrachten uitkom bijvoorbeeld. Ik zet dan enkele werkbladen open en laat anderen zien waar ik op die pagina's tegenaan loop of wat ik vooral interessant vind.

    Kun je voor jezelf en voor je DOT concreet omschrijven op welke momenten, je/jullie waar tegenaan loopt/lopen? Zodat je jezelf helpt om een hulpvraag nader te beschouwen en te komen tot actie naar iemand vanuit jullie eigen netwerken? Dát vormt de kwaliteit van een DOT, het is meer dan samenwerken vanuit toevallige vaardigheden bij elkaar. Het is 1+1 =misschien wel 5, omdat je bewust naar dat gemeenschappelijke doel elkaars expertise en de expertise waartoe je ieder persoonlijk toegang toe hebt in je eigen (persoonlijke) netwerk(en).

    Bij 'Welkom in beeld' in de cursusmaterialen van de minor, staat de digital taxonomy van Bloom. Die helpt je beslist verder om je leerdoelen en lesactiviteiten verder aan te vullen en vanuit TPACK betekenisvol en verantwoord te preciseren.

    Hartelijke groet,
    Rina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Dotters,

    Inspirerend om te lezen hoe jullie aan de slag zijn te gegaan. Ik ben altijd een voorstander van het "Teach as you preach" principe: in jullie geval leg je niet uit wat Pinterest is, maar maak je ook daadwerkelijk twee voorbeelden. Verder heb ik een nieuw woord geleerd: "Blogkoninginnen". Goed dat jullie er aan het begin voor gekozen hebben om om de beurt een bijdrage te leveren - daarmee wordt je gezamenlijk verantwoordelijk.

    Ik ben benieuwd waar jullie op dit moment inhoudelijk staan: wat het feitelijk product is dat jullie aan het ontwerpen zijn, en waar ik dat kan terugvinden.

    Groet

    Meester Jan

    BeantwoordenVerwijderen