zondag 17 mei 2015

En toen...


Onlangs is er weer een marktdag geweest, waar we kennis konden maken met allerlei ICT-snufjes. Hierbij moet je denken aan een 3D-printer, 3D-bril en interactieve programma's. Helaas konden we er voor het vak Nederlands niet echt iets bij vinden dat ons geschikt leek. Ook voor godsdienst of Levo zagen we geen toepassingsmogelijkheden. Dit had vooral te maken met het feit dat er maar een beperkt groepje leerlingen van de toepassingen gebruik zou kunnen maken. Wat doe je dan met de rest van de klas? Je zou kunnen denken aan een soort van Flipping the classroom, maar als er een tweetal staat te gieren met een Kinect spelcomputer.........



Na de marktdag hebben we een PechaKucha gemaakt en ingeleverd. Dit is een PowerPoint variant waarbij een dia 20 seconden duurt en er een gegeven aantal(20) dia's moet zijn. Wij hebben hem ingevuld door ons zelf voor te stellen en daarna de stappen weer te geven die we hebben doorlopen tot aan het product waar we nu zijn.





Voor de Pilotopdracht is eigenlijk alles wel zo'n beetje klaar. Het is nu wachten op feedback in verband met eventuele verbeteringen. Dit verloopt helaas moeizaam en dat heeft tot gevolg dat de klad er bij ons ingekomen is. Zo is bijvoorbeeld een gat in de tijdslijn van het bloggen te zien, er waren geen nieuwe mededelingen of vorderingen dus ook geen reden tot bloggen.


 
Om te voorkomen dat wij net zoals de oudere man in een spel met onszelf geraken, is het nu dus zaak om ons zelf weer te motiveren en de minor tot een goed eind te volbrengen.
 
 
 
 

1 opmerking:

  1. Beste Dotties,

    Ik hoop dat jullie inmiddels met feedback weer gemotiveerd verder kunnen. Ik heb dat gevoel zelf wel eens met alle ICT ontwikkelingen. Veel dingen kunnen al 'in het hoofd', maar bestaan er al praktijkvoorbeelden van? Soms geeft me dat heel veel energie ("wauw, wat is er veel mogelijk!") en soms juist totaal niet ("te duur om aan te schaffen" of "veel mitsen en maren" of "waar begin ik als eerste"). Gelukkig motiveren jullie elkaar als goed werkend DOT en willen vooruit en verder. Ik hoop dat ook na de minor jullie die houding blijven houden, voor zover je die niet al had trouwens!

    Het is herkenbaar dat sommige 'snufjes' niet direct in een specifiek vakgebied te gebruiken zijn. Daarvoor zijn ze soms ook nog niet ver genoeg door ontwikkeld. En inderdaad, wat doe je met een klas met 30 leerlingen die allemaal wel eens een 3D ervaring willen hebben of voor een specifieke opdracht ermee aan de slag moeten. Er zijn niet ineens 15 3D brillen. Wel zijn er kartonnen 3D brillen die je voor je smartphone kunt gebruiken: http://cardboardvr.nl/. Kijk maar eens op deze site. Voor 15 euro heb je zo'n homemade vergelijk IKEA bril. Dat biedt wellicht weer heel interessante kansen en ik wens jullie toe dat je zo mag blijven denken in de dynamische ICT wereld!

    Heel veel succes en graag tot binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen