maandag 13 april 2015

Op het moment

Nu zijn we weer een krappe week verder waarin er omtrent de pilotopdracht het nodige gedaan is. Alles is in één bestand geplaatst en mooi vormgegeven. Hier hebben Mandy en Marilou hard aan gewerkt.

Ik had in deze fase de taak het geheel na te lopen op eventuele fouten of onduidelijkheden. Gek toch dat je dan altijd weer 'knullige' dingetjes tegenkomt. Foutjes die je in je eigen werk ook maakt maar dan niet ziet. Dit is weer zo'n voordeel van het werken in een DOT. Doordat niet alles eigen tekst is, heb ik ook geen last gehad van die blindheid voor foutjes. Wanneer je en eigen tekst na leest, weet je wat er moet staan en wat je bedoelt en zie je de fouten dus niet. Nu kon ik heerlijk door de tekst spitten en mij als 'juf' gedragen door hier en daar eens fijn te strepen of het een en ander van commentaar te voorzien. Dat mijn mede DOTTERS mij vervolgens niet in elkaar geslagen hebben, getuigt toch ook weer van een goede samenwerking en band onderling.


In het vorige blog gaf ik al aan dat we op dit moment wat met de communicatie worstelen in de zin van het gemis van reallife contact. Ook benoemde ik daar dat wij nog eens moesten sparren over het toegankelijk maken van het gemaakte materiaal. Voor dit sparren, is reallife contact toch wel een must en wij zullen deze kwestie betreffende het materiaal dan ook op de eerst volgende contactdag aanpakken.



Door de vrij korte tijd tussen het vorige en het huidige blog is deze wat korter uitgevallen en verwachten wij meer ervaringen te kunnen delen na het ontvangen van de feedback op de tot nu toe ingeleverde werken. En nu maar hopen dat die feedback niet verloopt zoals in onderstaand filmpje!

1 opmerking:

  1. Beste DOT,

    Dank voor jullie 'inkijk' in jullie groepsprocessen. Ik vind de beschreven docentenrol herkenbaar; nakijken van werk van collega's, aanvullen, verbeteren. Wat dat betreft zijn we allemaal misschien wel ons hele leven docent (je weet wel, die met 'dat vingertje'...haha).

    Wat mooi is als je elkaars werk aanvult, is dat je veel kunt leren ook van de ander. Zo is mijn eigen ervaring dat vragen die bepaalde collega docenten in opdrachten plaatsen, voor mij heel leerzaam zijn, omdat ik het lastig vind duidelijke 'kleine' vragen in opdrachten te stellen. Doe er dus ook op die manier je voordeel mee. Ook dat is DOT...!

    Interessant wat dat precies is, dat realtime contact net die meerwaarde heeft in sommige ontwikkelprocessen. Inderdaad is afstandsonderwijs puur online maar betrekkelijk: je leert nog meer als je echt live met elkaar aan de slag kunt. Zoiets zal ook vast naar voren komen uit onderzoeken naar MOOCs. Ik heb er niet een direct beschikbaar.

    Kunnen jullie alvast wel nadenken over wat elk van jullie zelf (en uit bronnen!) vindt wat criteria voor die toegankelijkheid van materialen zouden moeten zijn? Wat vind je dus voorwaarden? En wat zijn randvoorwaarden? Voor wie zijn de materialen, alleen de betreffende school? Docent en leerling? Wat laat je de leerling zelf opzoeken en welke bron(nen) reik je aan? Zijn er afbeeldingen of videomaterialen die niet vrijelijk beschikbaar mogen zijn? Voor afbeeldingen zijn er goede sites waarmee je rechtenvrije foto's kunt vinden, zoals Pixabay.com.

    Wat betekent dit alles voor opbouw, structuur, taalgebruik? Betrek hierin zeker TPACK. Dat houdt je gefocust op de gerichte inzet van een ICT middel voor de gebruiker. Dus ook dit proces van toegankelijk maken vraagt om een zekere ADDIE aanpak. Ik raad je aan dit model dan ook in het klein van dit specifieke probleem te gebruiken: wat is ons probleem, wat betekent dit voor ontwerp en ontwikkeling? Hebben we zelf ervaring (of betrekken we iemand anders erbij en wie?) met bruikbare leerplatforms?

    Veel vragen, maar vooral ter ondersteuning en houvast. Veel succes en blijf met elkaar in contact, ook al lukt dat niet altijd fysiek.

    Hartelijke groet,
    Rina


    BeantwoordenVerwijderen